9 Jul
2008

Recensie tv-serie: The Middleman (USA)

Lurven.nl bespreekt nieuwe televisieseries van dit seizoen. Voorlopig is deze alleen te zien op de Amerikaanse televisie, maar wel te downloaden via torrents en nieuwsservers.

In Amerika mogen ze dan niet zo goed weten wat leuk is en veel series te vroeg afschieten, ze weten soms in elk geval een originele serie te creƫren. Net als bij vele series die voortijdig gecanceld werden vrees ik voor het lot van The Middleman, maar hopelijk valt het mee en kunnen we een tijdje van deze opvallende serie genieten.

Het is belangrijk om te beseffen dat de serie zichzelf absoluut niet serieus neemt. Op het oog is het een soort tv-serie over superhelden, maar met ieder element daarvan wordt naar hartelust gespot. The Middleman gaat over een man, die zich The Middleman noemt. Zijn taak is om ‘bijzondere problemen’ op te lossen, m.a.w. X-Filesachtige fenomenen uit de weg te ruimen. Als een soort Bruce Wayne opereert hij vanuit een groot huis met zijn eigen assistent, in dit geval een snibbige, cynische vrouw van middelbare leeftijd. The MiddlemanHij rijdt dan niet rond in een of andere batmobiel met een maillot aan en een maskertje op, maar heeft wel bijzondere gadgets en wapens die hem helpen in de strijd tegen het mysterieuze.

Hij recruteert een jonge vrouw genaamd Wendy Watson, die van uitzendbaan naar uitzendbaan hopt om haar bestaan als schilder te kunnen betalen. Wendy is niet bang uitgevallen, niet snel verbaasd en uiterst kordaat, precies wat The Middleman kan gebruiken. Samen vormen ze een ongebruikelijk duo dat nog ongebruikelijkere situaties probeert op te lossen.

Humor en stijl

Dat de serie zichzelf niet serieus neemt, spat ervan af. Zelfs de kleine details zijn overdreven, zoals de onderschriften die in beeld verschijnen als er een andere scene op een andere locatie begint of de soms opzichtig slechte effecten. Dat laatste zal vast ook met het budget te maken hebben, maar past precies in de stijl van de serie.

De problemen waar Wendy en The Middleman tegenaan lopen zijn totaal niet realistisch, zelfs niet voor een superheldenserie. Verder is The Middleman opvallend netjes en beleefd: hij vloekt niet en blijft altijd overdreven kalm en zelfverzekerd tot in het idiote. Het is niet zo dat je een hele aflevering lang hardop zit te lachen, maar er zit veel subtiele humor in.

De ervaren serieliefhebber zal The Middleman waarschijnlijk wel waarderen: de serie zit boordevol droge verwijzingen naar andere series en films. Wanneer je van een serie houdt die met van alles spot, niet in de laatste plaats zichzelf, dan zit je bij deze serie goed. Helaas wijst het verleden uit dat dergelijke series in Amerika weinig kans van slagen hebben, dus is het even afwachten of The Middleman niet al vroeg geannuleerd zal worden.

IMDB: The Middleman
TVRage: The Middleman
Genre: Comedy/Avontuur/SF