2 Jul
2008

Recensie tv-serie: Falcon Beach (CA)

Deze recensie is een gastbijdrage van Quarterlife. De dank van Lurven.nl gaat hiervoor naar haar uit!

Falcon Beach is vakantie, zee, strand, wakeboarden, plus een aantal jongeren en hun relatieperikelen. Falcon Beach is normaal een saai slaapstadje, maar in de zomer is het druk. Dan komen rijke jongeren van buiten de stad om hun zomer op het strand door te brengen. Ze weten niet wat de toekomst ze zal brengen en willen daar nu eigenlijk niet over nadenken. Ze willen gewoon veel lol maken en nog even genieten van hun vrijheid.

Falcon Beach is een Canadese televisieserie, als opvolger van een film gemaakt in 2005. De serie werd in 2006 in Canada uitgezonden tot eind maart 2007. In Nederland wordt deze serie vanaf 30 juni 2008 elke werkdag uitgezonden om 19.00 uur, op Nederland 3.

Er zijn twee versies van deze serie gemaakt. Een Canadese en een Amerikaanse. In de Amerikaanse versie hebben ze de plaatsnamen en terminologie aangepast op de Amerikaanse cultuur. In de Canadese versie ligt Falcon Beach bijvoorbeeld in Manitoba en in de Amerikaanse versie zou het in New England liggen. Blijkbaar is dat nodig om de Amerikanen zover te krijgen dat ze naar de serie kijken. Falcon Beach bestaat trouwens niet echt, de serie is gefilmd op Winnipeg Beach in Canada.

Wie besteden hun zomer op Falcon Beach?

Falcon BeachJason Tanner, een aantrekkelijke arme tiener met blonde krullen. Hij woont op Falcon Beach, waar hij met zijn moeder een haven runt en boten verhuurt. Hij is wakeboarder (waarbij je op een plankje trucjes uithaalt, terwijl je met een touw door een speedboat wordt getrokken).

Tanya komt terug naar Falcon Beach, waar ze is opgegroeid. Ze heeft vier jaar in Milaan gewoond en was daar model. Ze is weggelopen van haar leven als model, omdat ze het saai vond en weg wil van het leven met drank en drugs. Maar de verleidingen liggen op de loer, want Tanya houdt van uitdagingen, van feesten en flirten. Vroeger hadden Jason en Tanya een relatie en nu zien ze elkaar na vier jaar terug. De aantrekkingskracht is er nog steeds. Komen ze weer bij elkaar?

Dan heb je Paige. Zij is knap, slim en rijk. Haar moeder heeft haar meegesleept naar Falcon Beach, maar Paige was liever in de grote stad gebleven. Haar broer Lane verschijnt ook op het toneel. Ze sluit vriendschap met Courtney. Zij durft alles en neemt grote risico’s, maar eigenlijk is ze eigenlijk eenzaam en kwetsbaar.

Danny is de ideale schoonzoon en beste vriend van Jason. Zijn familie is eigenaar van een spelhal, waar Danny werkt met zijn jongere broers. Hij heeft veel broers en hun ouders geven al hun geld uit aan hun kinderen, waardoor ze weinig geld overhouden. Hij is verliefd op Erin, een vrolijke en speelse strandwacht.

De serie heeft niet veel inhoud. Het gaat over jongeren op het strand die soms verliefd op elkaar worden en volwassen dreigen te worden. Veel meer dan dat zit er eigenlijk niet in. De beelden zijn niet bijzonder en de acteurs ook niet. Het is redelijk vermaak voor mensen onder de twintig. De Noord-Amerikanen blijken niet erg enthousiast over deze serie (cijfer 5.4 op imdb). Ik zou een 5 geven en ik kan je aanraden (ook als je onder de twintig bent) om je tijd te besteden aan een leukere serie, zoals Veronica Mars, Ugly Betty of Gossip Girl.

IMDB: Falcon Beach
TVRage: Falcon Beach
Genre: Drama/Comedy