11 Jul
2008

Filmrecensie Kung Fu Panda (USA, 2008)

Een panda die kung fu doet, klinkt dat een beetje logisch? Nee, niet echt. Maar we hebben het natuurlijk over een komische animatiefilm van Dreamworks en daarin zijn wel meer dingen niet logisch of voor de hand liggend. Toch gaat ook de film in het begin uit van het idee dat panda’s en kung fu niet samen gaan: in de wereld van Kung Fu Panda is dat overigens weer wel weggelegd voor een tijger, een aap, een slang, een kraanvogel en een sprinkhaan.

Zonder al te veel prijs te geven over het verhaal, kan ik wel zeggen dat het over één enkele panda gaat in een dorp waar allerlei dieren wonen. Ook kan ik verklappen dat hij kung fu gaat doen, verrassend he? De panda is echter vooral tamelijk lui. Hij is fan van de sport om naar te kijken, maar zijn enige sport is eten. Kung Fu PandaHet noodlot slaat toe en Po de Panda moet een kung fu-meester worden om het dorp te redden.

Het verhaal is verrassend goed uitgewerkt. Meestal hebben dergelijke animatiefilms een heel aardig verhaal, maar wordt het voornamelijk gebruikt om veel grappen te kunnen maken. Die zitten er in Kung Fu Panda ook, maar de nadruk ligt ook erg op de ontwikkeling van het zeer Chinees getinte verhaal. Als je een goed verhaal in een film kunt waarderen, is dat in dit geval een pluspunt.

De film bevat tien belangrijke personages, waarvan Po de belangrijkste is. Naast zijn vader zien we ook een achttal gevorderde kung-fudieren, die op verschillende manieren belangrijk zijn voor het verloop van het verhaal. Ze hebben hele sterke persoonlijkheden en gaan al snel voor je leven. Dat zorgt ervoor dat je tijdens de film niet alleen op de volgende grap zit te wachten, maar ook heel erg betrokken raakt bij de ontwikkelingen.

Als de grappen niet leuk zijn, kan een verhaal nog zo goed zijn, maar dan werkt een comedy toch niet echt. Het blijft een kwestie van smaak en als je Jack Black heel ergerlijk vindt, gaat het lastig worden. Ook al is de acteur zelf niet in beeld, met zijn stem doet hij als Po toch vooral zijn gewoonlijke ding en is hij herkenbaar en nadrukkelijk aanwezig in de film. De grappen zijn niet zozeer typisch Black maar meer typisch animatiecomedy. Dat wil zeggen: voor alle leeftijden wat wils. Po de Panda en Master ShifuEr zitten veel lachmomenten in de film, al zijn er zeker animatiefilms te vinden die nog grappiger zijn.

Kung Fu Panda valt vooral op door het sterke verhaal dat ervoor zorgt dat de grappen de film niet in hun eentje hoeven te dragen. Het verhaal is verwant aan Chinese films, maar dan natuurlijk wat veramerikaniseerd. Het betekent wel dat er enkele scenes in de film zitten die voor de allerkleinsten behoorlijk eng kunnen zijn.

In het animatiegenre is Kung Fu Panda geen instant classic, maar gewoon een heel vermakelijke film met leuke humor, bijzondere personages en een dosis Chinese levenswijsheden. Pluspunten voor de originaliteit in elk geval.

IMDB: Kung Fu Panda
Soort film: Comedy/Animatie
Cast: Jack Black, Dustin Hoffman, Angelina Jolie, Lucy Liu, Jackie Chan