24 Jul
2008

Recensie TV-serie: Flashpoint (CA)

Lurven.nl bespreekt nieuwe televisieseries van dit seizoen. Voorlopig is deze alleen te zien op de Amerikaanse televisie, maar wel te downloaden via torrents en nieuwsservers.

Flashpoint is een actie- en dramaserie, die draait om de SRU, een speciale getrainde afdeling van de politie die met extreem riskante situaties omgaat. Dat klinkt al direct heel spannend en dat is het ook. Toch is het belangrijk om te weten dat deze serie zeker niet alleen maar actie en spanning bevat: de persoonlijke factor is minstens zo relevant.

De SRU wordt ingeschakeld bij bijvoorbeeld gijzelingen, waar tactvol onderhandeld moet worden maar desnoods ook secuur ingegrepen. Daarom is het team samengesteld uit verschillende specialisten: scherpschutters, bestormingsspecialisten, maar ook een rustige onderhandelaar in de persoon van de sergeant, en tactische analisten die van afstand via de computer de acties van de anderen coördineren. Het doel is altijd om liefst zonder één kogel af te vuren een situatie onder controle te krijgen, dus de actie bestaat niet uit snelle achtervolgingen en wilde schietpartijen.

FlashpointHet leuke is dat je dus heel goed alle ins en out van hun werk te zien krijgt: van het spraakherkenningssysteem dat ze gebruiken om alle genomen stappen en gesproken woorden te loggen, tot de onderlinge codewoorden en routines de de SRU-ers hebben. Je wordt bijna een onderdeel van het team, zo specifiek worden dingen soms aan je getoond.

De persoonlijke zijde van het verhaal is echter minstens zo belangrijk. Flashpoint toont de personages niet als kille vechtmachines, maar als mensen met een belangrijke baan, die soms ook moeite hebben om om te gaan met alle ellende die ze tegenkomen. We leren in de loop van de serie de teamleden goed kennen en proeven hun beleving van het werk. Daardoor stijgt ook voor de kijker de emotionele lading van die zware confrontaties in hun werk.

De leider van het team is Sergeant Gregory Parker, gespeeld door Enrico Colantoni, bekend als Keith Mars in de serie Veronica Mars. Deze rol past goed bij de acteur, al is het makkelijk om af en toe de goedaardige privédetective/vader van die andere serie in hem te zien. Toch geeft Colantoni een goede persoonlijke draai aan het personage.

De andere personages zijn ook veel in beeld, van de ervaren Ed Lane (Hugh Dillon) tot de nieuwste aanwinst van het team, de nog wat onstuimige Sam Braddock (David Paetkau). Het lijkt een politiek correcte zet om met Jules Callaghan (Amy Jo Johnson) ook een vrouw in het team op te nemen, in elk geval gedraagt zij zich als ‘one of the guys’. Een beetje buiten het team staat de andere vrouw, die van een afstandje psycho-analytisch advies op de situatie geeft. Verder is het interessant dat ook de daders die ze tegenkomen, als personen worden neergezet: hun achtergrond wordt ook belicht, waardoor we kunnen zien dat het niet om anonieme bad guys gaat, maar mensen die extreme dingen doen om zwaarwegende persoonlijke redenen.

Actie en persoonlijk drama zijn dus duidelijk de kern van Flashpoint. Beide onderdelen zijn heel goed uitgevoerd. De actie wordt met goed camerawerk getoond, alsof je er middenin staat, zonder al te veel storende beweging van de camera. Het dramagedeelte is raak, zonder overdreven sentimentaliteit. De acteurs verstaan hun vak en Flashpoint kijkt weg alsof de serie al jaren draait. Een echte aanrader dus voor fans van zowel sterk drama als actie waarin de spanning voorop staat.

IMDB: Flashpoint
TVRage: Flashpoint
Genre: Drama/Actie/Politie