11 Aug
2008

Filmrecensie Charlie Wilson’s War (USA, 2007)

Soms komt er zo’n film uit waarvan je eigenlijk niet weet wat je ermee moet. Charlie Wilson’s War is er zo eentje. De film staat te boek als biografisch drama en wordt op internetforums geprezen om zijn komische kwaliteiten. Dat verbaast me zodanig dat mijn interesse al gewekt is. De wetenschap dat de film draait om politieke spelletjes die in feite het einde van de Koude Oorlog inleidden, verhoogde die interesse nog eens.

De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en daarmee een beetje een lesje recente Amerikaanse geschiedenis. Tom Hanks speelt senator Charlie Wilson, die begin jaren tachtig een politieke ontwikkeling inzette die ervoor zorgde dat de Sovjet-Unie niet langer vrij spel had in Afghanistan. De afgelopen zeven jaar is Afghanistan natuurlijk om hele andere redenen in het nieuws geweest, maar 20, 25 jaar geleden was het land ook al veelvuldig in het nieuws omdat de Sovjets het op Afghanistan gemunt hadden.

Amerika wilde natuurlijk niet dat de communisten de overhand zouden krijgen en het feit dat er groepjes Afghanen met klapperpistooltjes verzet bleven leveren tegen de rode vijand, paste precies in hun straatje. Charlie Wilson is de man die daarop inspeelde en aan de juiste politieke touwtjes wist te trekken om daadwerkelijk dingen te bereiken, vooral op het gebied van een enorme budgetsverhoging. Charlie Wilsons WarDaarbij had hij veel hulp van CIA-man Gust Avrakotos, die aan touwtjes trok waar Wilson daar politiek gezien beter niet aan kon zitten.

Charlie Wilson’s War vertelt ons het verhaal van deze senator en zijn entourage, vanaf het punt waarop hij nog geen enkele interesse heeft in Afghanistan, tot het moment van een hoge onderscheiding die hij mag ontvangen. Belangrijk in zijn leven is Joanne Herring, een steenrijke Texaanse die hem wijst op de Afghanistan-kans en hem bespeelt als een banjo.

Aantrekkingskracht

Het zijn goede ingrediënten om een prima film te maken. Charlie Wilson’s War miste voor mij echter aantrekkingskracht: de extravagante senator is het belangrijkste personage, maar hij kon me niet echt boeien, net als het personage van Julia Roberts. Alleen de merkwaardige Gust zorgde voor de lichtpuntjes in de film, een prachtige rol van Philip Seymour Hoffman die ervoor zorgt dat de film inderdaad enkele komische momenten heeft.

Een komische film wil ik het echter niet noemen. Er wordt vooral veel, héél veel gepraat. Een geschiedenisles van ruim anderhalf uur waarin de personages je onderwijzen en hun best doen in hun dialogen zo veel mogelijk informatie op je af te vuren. Je ziet door de bomen het bos niet meer en gaat automatisch filteren, waardoor veel informatie het ene oor in en het andere oor uit gaat. De hoge waardering van de film heeft naar ik vermoed te maken met de eye-openerfactor: veel Amerikanen zullen niet op de hoogte zijn geweest van deze gang van zaken en zullen na het zien van de film geschokt zijn om deze andere kant van Afghanistan in de wereldgeschiedenis te ontdekken.

Voor mij was Charlie Wilson’s War een lange zit waarin ik met moeite mijn aandacht bij de film kon houden. Ook ik heb nieuwe kennis opgedaan over de situatie in kwestie, maar heb daarnaast vooral een stortvloed aan informatie in drukke dialogen aan me voorbij zien gaan. Als ze een film hadden gemaakt waarin een stelletje cassetterecorders in een kamertje door elkaar werden afgespeeld, had ik me ongeveer even goed vermaakt. Charlie Wilson’s War moet je gaan zien als je gek bent op (recente) geschiedenis of Philip Seymour Hoffman, die de beste prestatie levert. Anders kan ik je alleen maar aanraden iets anders uit te zoeken om in de DVD-speler te schuiven.

Oordeel: 4,5/10

IMDB: Charlie Wilson’s War
Soort film: Drama/Biografie