30 Jul
2008

Recensie TV-serie: Breaking Bad (USA)

Lurven.nl bespreekt nieuwe televisieseries van dit seizoen. Voorlopig is deze alleen te zien op de Amerikaanse televisie, maar wel te downloaden via torrents en nieuwsservers.

De eerste aflevering van Breaking Bad begint met een wilde, raadselachtige scene, waarbij een man in zijn ondergoed, een camper, een woestijn en een gasmasker betrokken zijn. De scene roept direct een aantal vragen op, want wat moet je daar nou weer mee? Dan worden we gelukkig meegenomen terug in de tijd en wordt ons uitgelegd hoe deze situatie precies is ontstaan. Een goede binnenkomer, want je wilt nu toch wel graag de antwoorden weten.

Breaking Bad is het verhaal van Walter White, die net 50 is geworden. Walter is misschien wel de braafste man die er is: een rustige huisvader die in het dagelijks leven scheikundeleraar is op een middelbare school. Walter windt zich niet gauw op en laat daarom soms teveel over zich heen lopen. Vijftig worden gelooft hij wel: een midlifecrisis lijkt aan hem niet besteed.

Dan gebeurt er echter iets dat het begin van een nieuw leven inleidt. Walter begint zijn leven een bijzondere draai te geven en niet de meest voor de hand liggende. Hoe dat gaat zien we in de loop van de serie voorbijkomen.

Drama met een komisch tintje

Breaking BadHet is een interessante dramaserie, die een bekend onderwerp vanuit een nieuwe hoek benaderd. Er zijn lichte overeenkomsten te vinden met de film Falling Down, maar alleen thematisch: die film bevat tamelijk veel spektakel, terwijl Breaking Bad juist een zeer ingetogen serie is.

De serie focust op de persoonlijke situatie van Walter en de grote veranderingen die hij doormaakt. Daarbij schuwt men een beetje zwarte humor totaal niet. Er wil nog wel eens het een en ander niet gaan zoals Walter wil en die situaties zijn op zijn minst licht komisch te noemen. Walter wordt mooi neergezet door Bryan Cranston, bij velen bekend als de vader in de serie Malcolm in the Middle. Hij zorgt ervoor dat we meeleven met Walter, maar ons ook blijven verbazen over hem en om hem kunnen lachen.

Hoewel het eerste seizoen slechts zeven afleveringen bevat, is een tweede seizoen met dertien afleveringen onderweg. Breaking Bad is een verfijnde serie met een laag tempo en nauwelijks actie, die toch heel onderhoudend is. Vooral de ontwikkeling van Walter houdt je nieuwsgierig naar de volgende aflevering en je vraagt je onbewust steeds af: “Wat zal er nu weer komen?”

IMDB: Breaking Bad
TVRage: Breaking Bad
Genre: Drama