14 Aug
2008

Recensie TV-serie: The Cleaner (USA)

Lurven.nl bespreekt nieuwe televisieseries van dit seizoen. Voorlopig is deze alleen te zien op de Amerikaanse televisie, maar wel te downloaden via torrents en nieuwsservers.

Als je de titel van deze TV-serie ziet, kan dat een beetje afschrikken als je net als ik denk dat we de dagelijkse avonturen van een interieurverzorgster gaan volgen. Dat valt echter mee, want het gaat hier om een heel ander soort cleaner. Zijn belevenissen zijn van een andere orde en hij maakt vermoedelijk wat wildere dingen mee, al is hij daar lang niet altijd blij mee.

Benjamin Bratt speelt William Banks, een vader van twee kinderen die vroeger zwaar verslaafd is geweest. Op een gegeven moment heeft hij gezworen zijn leven te beteren. Niet alleen kickte hij af van zijn verslaving, hij besloot bovendien anderen die met die problemen kampen te gaan helpen. Dat gaat vaak niet zachtzinnig.

The CleanerWilliam en het team dat hij heeft samengesteld opereren enigszins underground: mensen vinden hem alleen als ze hem echt nodig hebben. Meestal wordt hij ingeschakeld door familie of vrienden van een verslaafde, die zien dat deze zwaar in de problemen zit en hulp nodig heeft. William geeft de verslaafde die hulp, ook als die het zelf niet wil: met zijn team plukt hij de verslaafde van de straat en zet hem in een kliniek.

Drama

Dat klinkt misschien heel spannend, maar The Cleaner is voornamelijk een dramaserie met af en toe een spannende scene. Hij concentreert zich op het leed en de problemen van de slachtoffers die door William ‘gepakt’ worden: vaak zitten deze mensen in onmogelijke situaties en is de nood erg hoog.

Doordat William zijn leven helemaal inricht op zijn werk, heeft dat zijn effecten op zijn familieleven. In zijn gezin is het niet allemaal koek en ei. Naast het op orde brengen van levens van anderen heeft William het dus erg druk met het puinruimen in zijn eigen leven.

Het werk dat William doet is best een aardig idee voor een tv-serie, maar ik vraag me af of je daar veel afleveringen mee kunt vullen zonder dat het gaat vervelen of overdreven soapy wordt. OK, we begrijpen het, hij helpt arme verslaafden op verzoek van hun familie en vrienden en heeft het daardoor thuis moeilijk. Volgens mij heb je het vrij snel gezien als er wéér iets mis gaat bij hem privé en als er wéér een opdracht niet helemaal volgens plan verloopt.

Benjamin Bratt is een goede acteur die een overtuigende ex-verslaafde met een missie neerzet, maar de serie draait erg nadrukkelijk om hem en de andere personages staan teveel in zijn schaduw. Ook dat is meestal niet goed voor de levensverwachting van een serie. Voor mij persoonlijk is The Cleaner simpelweg niet boeiend genoeg om te blijven volgen en het zou me niet verbazen als dat voor de Amerikaanse kijkers ook geldt.

IMDB: The Cleaner
TVRage: The Cleaner
Genre: Drama